“De maatvoering was cruciaal omdat de roosters perfect moesten passen tussen de natuurstenen tegels.“
Stefaan Vanelderen
Eind 2019 opende het premetrostation Opera in Antwerpen de deuren. BAM Contractors ontfermde zich binnen het overkoepelende Noorderlijnproject over de civiele werken en de infrastructuur- en wegeniswerken. Voor de afwatering van het vernieuwde Operaplein deed de gerenommeerde aannemer een beroep op ACO.
De vernieuwing van het Operaplein kadert in het bredere Noorderlijnproject. Dit project - van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, de stad Antwerpen en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer - moet de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verbeteren en de leefbaarheid van de stad garanderen. BAM Contractors, de THV BAM Infra Rail, BAM Track en ENGIE (samen Tramcontractors Bouw) werkten ruim vier jaar lang mee aan dit grote mobiliteits- en urbanisatieproject en slaan met hun bijdrage twee vliegen in één klap: de doorstroom van het verkeer verbeteren en meewerken aan de transformatie naar duurzame mobiliteitsoplossingen.
Die specifieke vraag rond maatwerk schrikt ACO niet af. Integendeel. “Wij denken altijd mee met onze klant, of het nu een studiebureau, architect of aannemer is”, vertelt Dries Aerts, Product Manager bij ACO. “Volgens het plan was er een puntafwatering nodig, maar omdat de kolk op maat van het tegelwerk gemaakt moest worden, bleek al snel dat onze standaardproducten niet zouden voldoen. Na intern overleg hebben we dan een voorstel gedaan om een standaardkolk te voorzien van een kader op maat. De vraag die we van BAM kregen was best uitdagend, maar het is net onze sterkte om ook voor de meest complexe vragen een oplossing te vinden.”
Naast de gemodificeerde kolken leverde ACO voor het Operaplein ook het lijnafwateringssysteem Multiline V150 geleverd (130 m) met gietijzeren sleufrooster. En voor de afwatering aan de opstapzones van de trambaan werd geopteerd voor de Multiline V100. Gedurende het hele proces zorgde ACO voor een constante technische ondersteuning. “De plaatsing verliep zeer vlot en dat was zeker mede dankzij de goede technische ondersteuning van de verantwoordelijken binnen ACO. De afvoeren zijn nauwgezet ingeplant door de topografen en vervolgens werden de afvoerbuizen aangelegd. De afvoer zelf werd tegelijkertijd met de natuursteenverharding aangelegd, omdat deze gemakkelijk enkele centimeters kon afwijken en dat mocht zeker niet gebeuren.
Het Operaplein is meer dan een nieuw bovengronds en autoluw plein. Ondergronds werd het bestaande premetrostation Opera vernieuwd en uitgebreid. Naast het premetrostation komt er een autotunnel, een ondergrondse parking en een fietsenstalling die samen één architecturaal geheel vormen. Voor de afwatering van het Operaplein werd BAM geconfronteerd met een beperkte opbouwhoogte. Stefaan Vanelderen, projectmanager bij BAM Contractors : “Omwille van het onderliggende metrostation en de tunnel van Italiëlei naar Frankrijklei was er op sommige plaatsen slechts 35 cm plaats. Een traditionele slokker kon dus niet geplaatst worden, waardoor er uiteindelijk gekozen werd om met brugafvoeren HSD-2 van ACO te werken.
Eveneens moest het rooster naadloos aansluiten met het legpatroon van de natuursteen. De natuursteen mocht niet gezaagd worden en de afmeting van het roosterkader moest dus 40 cm x 60 cm zijn. Daarom maakte ACO rondom het standaardrooster van de HSD-2 een passend kader in gietijzer.”
Over de samenwerking met ACO is BAM zeer tevreden. “In de voorbereidingsfase was het zoeken naar een geschikte oplossing die voldeed aan de eisen van de klant. En bij ACO hebben we die oplossing gevonden. De maatvoering was cruciaal omdat de roosters perfect moesten passen tussen de natuurstenen tegels. Een nauwe samenwerking tussen BAM en ACO was dan ook uiterst belangrijk en dit verliep zeer vlot”, getuigt Stefaan Vanelderen.
En ook ACO kijkt met trots terug op het project. “De afwatering past zeer mooi in het geheel van het plein. Pleinaanleg is iets zeer specifiek en vraagt om een zowel kwalitatieve als esthetische oplossing. En daar zijn we zeker in geslaagd. Het eindresultaat mag er zijn”, besluit Dries Aerts.
In Genk kunnen sportievelingen sinds enkele jaren hun hart ophalen in het vernieuwde sportpark, dat is aangelegd rond het recent vernieuwde sportcomplex SportInGenk.
Het nieuwe hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis is met zijn organische vorm en witte gevelkolommen een blikvanger van formaat
Voor de afwatering van het vernieuwde Operaplein deed de gerenommeerde aannemer een beroep op ACO
De opvallende structuur heeft invloed op de plaatsing van de sanitaire leidingen. Daarom kozen de architecten voor ACO ShowerDrain douchegoten op maat
Een filterloze, performante en onderhoudsvriendelijke olieafscheider, daar moest kraan-en hijsspecialist Sarens niet lang over twijfelen
ALTIPLAN° architects koos met Profiline voor vlotte afwatering op dakterras
De PowerDrain Seal in is dé oplossing voor dit iconische plein
Een state of the art grootkeuken voor AZ Groeninge
Nieuw en beter afwateringssysteem voor Circuit Zolder
KWS-afscheiders op maat van het ambitieuze Alibaba
Uniek roosterdesign voor heringerichte voetgangerszone in Elsene
Een knappe renovatie van de productieruimtes van aardappelverwerkend bedrijf Pomuni
Voor de afwatering van het terras werd gekozen voor Euroline Voronoï.
Het Antwerpse provinciehuis is uiterst compact, duurzaam en toegankelijk. Het gebouw heeft naast een kantoorfunctie ook een congrescentrum.
Unieke KWS-afscheider op maat voor rioolsanering
Renovatie van het poortgebouw van het kasteel
Een Nieuw Administratief Centrum (NAC) voor Houthalen-Helchteren
Het innovatieve afwateringssysteem Euroline Discreet BFL liet de architect toe om een drempelloze overgang van binnen naar buiten te voorzien
Heraanleg van de Bruul, Koren- & Botermarkt
Verschillende pleinen werden heraangelegd met onze unieke Smartline cortenstaal sleufgoten
Sfeervolle verlichting in combinatie met efficiënte afwatering
Een make-over voor de historische Vesten van Geraardsbergen
Het inkomplein aan het station werd volledig heraangelegd
Het sportpark Moerkensheide werd op vrijdag 27 juni 2014 officieel geopend in aanwezigheid van Philippe Muyters.