Browser niet ondersteund

Je gebruikt een oude browser die wij niet meer ondersteunen. Overweeg het gebruik van een moderne webbrowser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox voor de beste website-ervaring.

Verfijnd maatwerk voor optimale afwatering van Operaplein
Antwerpen

Eind 2019 opende het premetrostation Opera in Antwerpen de deuren. BAM Contractors ontfermde zich binnen het overkoepelende Noorderlijnproject over de civiele werken en de infrastructuur- en wegeniswerken. Voor de afwatering van het vernieuwde Operaplein deed de gerenommeerde aannemer een beroep op ACO.

Wat was de opdracht?

De vernieuwing van het Operaplein kadert in het bredere Noorderlijnproject. Dit project - van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, de stad Antwerpen en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer - moet de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verbeteren en de leefbaarheid van de stad garanderen. BAM Contractors, de THV BAM Infra Rail, BAM Track en ENGIE (samen Tramcontractors Bouw) werkten ruim vier jaar lang mee aan dit grote mobiliteits- en urbanisatieproject en slaan met hun bijdrage twee vliegen in één klap: de doorstroom van het verkeer verbeteren en meewerken aan de transformatie naar duurzame mobiliteitsoplossingen.

Maatwerk

Die specifieke vraag rond maatwerk schrikt ACO niet af. Integendeel. “Wij denken altijd mee met onze klant, of het nu een studiebureau, architect of aannemer is”, vertelt Dries Aerts, Product Manager bij ACO. “Volgens het plan was er een puntafwatering nodig, maar omdat de kolk op maat van het tegelwerk gemaakt moest worden, bleek al snel dat onze standaardproducten niet zouden voldoen. Na intern overleg hebben we dan een voorstel gedaan om een standaardkolk te voorzien van een kader op maat. De vraag die we van BAM kregen was best uitdagend, maar het is net onze sterkte om ook voor de meest complexe vragen een oplossing te vinden.”

Naast de gemodificeerde kolken leverde ACO voor het Operaplein ook het lijnafwateringssysteem Multiline V150 geleverd (130 m) met gietijzeren sleufrooster. En voor de afwatering aan de opstapzones van de trambaan werd geopteerd voor de Multiline V100. Gedurende het hele proces zorgde ACO voor een constante technische ondersteuning. “De plaatsing verliep zeer vlot en dat was zeker mede dankzij de goede technische ondersteuning van de verantwoordelijken binnen ACO. De afvoeren zijn nauwgezet ingeplant door de topografen en vervolgens werden de afvoerbuizen aangelegd. De afvoer zelf werd tegelijkertijd met de natuursteenverharding aangelegd, omdat deze gemakkelijk enkele centimeters kon afwijken en dat mocht zeker niet gebeuren.


“De maatvoering was cruciaal omdat de roosters perfect moesten passen tussen de natuurstenen tegels.“

Stefaan Vanelderen


Wat werd er voorgesteld?

Het Operaplein is meer dan een nieuw bovengronds en autoluw plein. Ondergronds werd het bestaande premetrostation Opera vernieuwd en uitgebreid. Naast het premetrostation komt er een autotunnel, een ondergrondse parking en een fietsenstalling die samen één architecturaal geheel vormen. Voor de afwatering van het Operaplein werd BAM geconfronteerd met een beperkte opbouwhoogte. Stefaan Vanelderen, projectmanager bij BAM Contractors : “Omwille van het onderliggende metrostation en de tunnel van Italiëlei naar Frankrijklei was er op sommige plaatsen slechts 35 cm plaats. Een traditionele slokker kon dus niet geplaatst worden, waardoor er uiteindelijk gekozen werd om met brugafvoeren HSD-2 van ACO te werken.

Eveneens moest het rooster naadloos aansluiten met het legpatroon van de natuursteen. De natuursteen mocht niet gezaagd worden en de afmeting van het roosterkader moest dus 40 cm x 60 cm zijn. Daarom maakte ACO rondom het standaardrooster van de HSD-2 een passend kader in gietijzer.”

We blikken terug

Over de samenwerking met ACO is BAM zeer tevreden. “In de voorbereidingsfase was het zoeken naar een geschikte oplossing die voldeed aan de eisen van de klant. En bij ACO hebben we die oplossing gevonden. De maatvoering was cruciaal omdat de roosters perfect moesten passen tussen de natuurstenen tegels. Een nauwe samenwerking tussen BAM en ACO was dan ook uiterst belangrijk en dit verliep zeer vlot”, getuigt Stefaan Vanelderen.

En ook ACO kijkt met trots terug op het project. “De afwatering past zeer mooi in het geheel van het plein. Pleinaanleg is iets zeer specifiek en vraagt om een zowel kwalitatieve als esthetische oplossing. En daar zijn we zeker in geslaagd. Het eindresultaat mag er zijn”, besluit Dries Aerts.

Andere interessante projecten