Browser niet ondersteund

Je gebruikt een oude browser die wij niet meer ondersteunen. Overweeg het gebruik van een moderne webbrowser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox voor de beste website-ervaring.

Nieuwe afvoergoot betekent revolutie bij zware verkeersbelasting
Beringen

In 2023 werkte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan spitsstroken en pechhavens aan de E313 tussen Beringen en Ham. Stadsbader Contractors voerde de werken uit en gebruikte er de PowerDrain Seal in van ACO als alternatief voor de typische betonnen sleufgoten.

Wat was de opdracht?

Het klaverblad van Lummen, de verkeerswisselaar tussen de E313 en E314 in Limburg, verwerkt elke dag meer dan 100.000 voertuigen. Velen daarvan rijden via de Kempen naar de Antwerpse haven. AWV wil er de doorstroming verbeteren, files vermijden en sluipverkeer minderen. Daarom legde het op de E313 tussen Beringen en Ham in beide rijrichtingen nieuwe spitsstroken aan, voorzag het nieuwe pechhavens naast de snelweg en vernieuwde het de op- en afritten in Beringen en Tessenderlo. Dat moet de capaciteit van de snelweg verhogen en de druk op bestaande stroken doen afnemen.

Nachtwerk

Stadsbader Contractors werkte in opdracht van AWV aan dit omvangrijke project. Eén dat in een erg korte tijdspanne gerealiseerd moest worden. “Dat was ook de grootste uitdaging hier”, zegt Ben Cornelissen, senior site manager bij het bouwbedrijf. “Op zo’n snelweg moet je de werken op een zo kort mogelijke termijn afronden. Je krijgt een beperkt aantal kalenderdagen per onderdeel van het project, met soms nog bijkomende eisen. Dat gold ook voor de plaats waar we de afvoergoten moesten plaatsen: die werken moesten we ’s nachts uitvoeren om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.”


“Als je zo gevangen zit tussen verschillende betonconstructies moet je de afwatering flexibel kunnen aanpakken.”

Ben Cornelissen, senior site manager Stadsbader Contractors


Wat werd er voorgesteld?

Tegen de verharding aanwerken

Voor de afvoergoten kozen de bouwheer en aannemer voor een opvallend alternatief: de PowerDrain Seal in V200G. De goot uit polyesterbeton met gietijzeren rooster komt er in de plaats van de typische betonnen sleufgoten. De PowerDrain Seal in is speciaal ontwikkeld voor gebieden met zware en intensieve verkeersbelasting. Hij heeft een extra sterke 12 mm gietijzeren rand en een versterkt gootlichaam met grotere wanddikte, wat van deze afwateringsgoot één van de meest robuuste in zijn klasse maakt. Hierdoor kan de asfalt- of klinkerverharding direct tegen de PowerDrain Seal in worden aangewerkt. Zeker bij werken op de E313, met beperkte ruimte, was dat een groot voordeel. Voor toepassingen tot en met klasse D400 kan de PowerDrain Seal in trouwens als een type-I goot geplaatst worden. Er is dus geen volledige betonomhulling noodzakelijk. Dat is niet alleen op esthetisch vlak een voordeel, het is meteen een fikse besparing op de uiteindelijke kost en op de installatietijd.

Flexibiliteit

Cornelissen overzag de werken met de PowerDrain Seal in. “We hadden lijnafwatering nodig op een beperkte ruimte omdat we tegen een bestaande brug en bestaande schermen moesten werken. Als je zo gevangen zit tussen verschillende betonconstructies moet je de afwatering flexibel kunnen aanpakken. Dan heeft de PowerDrain Seal in een voordeel: het product is lichter en eenvoudiger te

plaatsen dan betonnen alternatieven. Terwijl we toch de vereiste sterkteklasses halen die nodig zijn voor zwaar en intensief verkeer.

De PowerDrain Seal in is ook makkelijk te onderhouden. De roosters zijn maar een halve meter lang en kunnen we eenvoudig weghalen. Toch liggen ze ook vast genoeg door de Powerlockvergrendeling.”

We blikken terug

Snel en effectief

De PowerDrain Seal in is een product van ACO, één van de wereldmarktleiders op het gebied van afwateringstechnologie. De samenwerking verliep vlot, vertelt Cornelissen: “We hebben de case van AWV voorgelegd aan ACO en kregen snel enkele types die bij deze opdracht zouden passen. Met die oplossingen kregen we ook effectief de opdracht. Ook tijdens de werken stonden ze snel klaar met advies en hulp als we dat nodig hadden.”

Andere interessante projecten