Ons bedrijf > In beeld > Het nieuwe marktplein van Middelkerke

  HET NIEUWE MARKTPLEIN VAN MIDDELKERKE

'Oog voor design, functionaliteit en duurzaamheid'  
Plus Klik op de foto’s om ze te vergroten



Marktpleinen en openbare ruimten worden steeds meer met oog voor detail ingericht, naast functionaliteit en duurzaamheid staat design voorop. Vaak worden eyecatchers in het ontwerp opgenomen, gaande van kunstwerken, fonteinen en zitbanken. Logo’s of afbeeldingen, die staan voor de historiek of de identiteit van de stad of de gemeente, vinden we in het straatbeeld terug. Vandaag bezoeken we het pas heringerichte centrum van kustgemeente Middelkerke, waar we afspraak hebben met de heer Marc Latruwe van studiebureau Lobelle en de heer Reggy Dekeyser van afwateringsspecialist ACO Passavant. We gaan na welke ziel het gemeenteplein moest krijgen ... waar zelfs de afvoergoten speciaal zijn.

Kan u ons het verhaal achter de herinrichting even schetsen?

Marc Latruwe: ‘De Koninklijke baan N 34 verbindt de hele kustlijn van Knokke tot De Panne en is bijgevolg een toeristische trekpleister. Middelkerke ligt op de as, maar het centrum valt er net buiten en trekt aldus iets te weinig mensen van buiten de gemeente aan. Door een sfeervolle herinrichting moet het publieke leven hier openbloeien. Het gemeentebestuur wil Middelkerke een ander gezicht geven via de Kerkstraat en dit plein naar het binnenland toe. Middelkerke is meer dan het casino en de dijk. Voor de bewoners zelf moet het plein een ontmoetingsplaats worden, daar het de verbinding is tussen het zwembad, de bibliotheek, het sport- en eventcentrum en het gemeentehuis op de hoek. Tegelijkertijd moeten ze er tot rust kunnen komen. Stel dat we hier een bovengrondse megaparking hadden neergeplant, zoals vroeger overal de trend was, dan neem je het sfeeraspect weg.’

Maar in het hoogseizoen moet de grote toestroom wel opgevangen worden ...

Marc Latruwe: ‘Alle partijen, waaronder bouwheer Dexia ... Belfius Bank intussen, waren het erover eens dat een ondergrondse betaalparking de oplossing biedt. Er kwamen 3 niveaus met op elk van die verdiepingen garageboxen voor de bewoners en verder zo’n 300 open parkeerplaatsen. Langs de aangrenzende Populierenlaan en aan de speeltuin zijn er wel nog een aantal parkeerplaatsen, zo ook voor personen met een handicap, maar beperken was de boodschap. In de zomer zou het plein anders vol staan en in de winter een verlaten aanblik hebben. Kustgemeenten zijn sowieso speciaal vanuit infrastructureel oogpunt. Om nu maar te zeggen ... In het toeristisch seizoen wordt het bevolkingsaantal nagenoeg verdubbeld, de riolering moet gedimensioneerd zijn op basis van een stadsriolering.’



En hoe wordt de leegte op het plein dan nu opgevuld?

Marc Latruwe: ‘Het project omsluit ongeveer een hectare en de centrale open ruimte is de uitvalsbasis voor de wekelijkse markt en tal van evenementen doorheen het jaar. Vrij uniek is dat een deel overdekt is om een zuiders gevoel te creëren. We verkozen een overkapping op vrij grote hoogte en met een zekere doorkijk, zo blijft de lichtinval gegarandeerd. Bovendien kunnen podia dan makkelijk opgesteld worden en voorkom je dat er vrachtwagens of bussen tegen rijden. Aan de bibliotheek bevindt zich de ‘agora’. De gemeente zal er frequent een mobiel podium plaatsen voor evenementen, zoals het vertelfestival. Er staan ook heel wat speciale zitbanken uit architectonisch beton opgesteld in de vorm van een theater. In diverse designs en kleuren zie je ze op het plein. Voor het zwembad bevindt zich het nieuwe speelplein met toestellen en een kindvriendelijke bestrating. Er staan ook vaste bloembakken die het speelplein afscheiden van het niet autovrije deel. De verlichtingselementen hebben een speciale, uniforme stijl ... en dan zijn er nog de moderne glaskokers die afdalen naar de parking en er natuurlijk licht brengen. Verder ... Aan de buitenzijden van het plein staan er bomen. De speciale fonteinen en bloembakken uit architectonisch beton moeten wel nog opgesteld worden. De productie ervan ligt in de winter stil omwille van de vrieskoude, maar weldra worden ze afgeleverd. Vervolgens zal het fasenproject, dat midden 2009 aangevat werd met het uitgraven van de ondergrondse parking, definitief in zijn plooi vallen. En kunst mag natuurlijk niet ontbreken. Het granieten kunstwerk ‘Transcendente Metamorfose’ van ereburger Raoul Servais siert het marktplein langs de Oostendelaan.’

Graniet is ook alomtegenwoordig in de bestrating

Marc Latruwe: ‘Ja, graniet is een stijlvol en een sterk materiaal. Alle gebruikte materialen hebben trouwens duurzame eigenschappen. In openbare ruimten is er veel vandalisme, dan moet je materialen gebruiken die tegen een stootje kunnen. En ook tegen de natuur moeten we het plein wapenen. De grote oppervlakte moet bijvoorbeeld goed afgewaterd worden. Door plassen stappen is niet aangenaam en het kan ook nefast zijn voor de duurzaamheid van de onderbouw.’



En waterinfiltratie valt al helemaal uit te sluiten, zeker naar de ondergrondse parkings toe

Marc Latruwe: ‘Daarom zijn er op de centrale as diverse gootlijnen gelegd. Die zijn geplaatst door aannemer Persyn, die de parkingniveaus opbouwde. Discussies omtrent verantwoordelijkheid worden zo vermeden bij eventuele problemen met waterinfiltratie. Aannemer Seru stond in voor de bovenbouw en legde de oppervlakteverharding aan. Wij werken graag met afvoergoten. Niet alleen zijn de gebruikte Multiline afvoergoten kwalitatief goed, ze garanderen ook dat het plein vrij vlak blijft met een beperkt aantal hellingen in een eenvoudige hellingsgraad naar de goten toe. Bij puntafwatering, met kolken, moet je werken in een diamantstructuur naar een punt toe. Zo krijg je een golvend terrein en is plasvorming niet uit te sluiten als het niet perfect gelegd is.’

Reggy Dekeyser vult aan: ‘Het ondergronds netwerk van buizen wordt zo ook gereduceerd. Dat is positief, want verstopte buizen vragen vaak breekwerk. Gootlijnen daarentegen zijn snel toegankelijk voor onderhoudsdiensten, ze moeten de gietijzeren roosters gewoon even afnemen met een roosterhaak. Ze liggen wel goed vast via een speciaal kliksysteem, vandalismebestendig en bestand tegen zware verkeersbelasting. Nu, veel grof vuil zal er niet door de sleufopeningen van de roosters vallen. Kleinere deeltjes worden dan weer snel met het regenwater afgevoerd dankzij de gladde wand en het V-profiel van de polyesterbetonnen goot.’

Gietijzeren roosters, maar ze lijken wel gecoat?

Reggy Dekeyser: ‘Gietijzer is initieel zwartgrijs en krijgt na verloop van tijd een oxydatielaag aan de oppervlakte, zeker op die plaatsen waar er geen wagens rijden. Dat is een volledig natuurlijk, beschermend proces. In de volksmond zegt men weliswaar dat ze aan het roesten zijn en mensen vinden dat minder mooi. Maar kwaliteitsvol gietijzer zal niet echt roesten. Als het wel zo is, dan zal het waarschijnlijk ‘Made in China’ zijn (lacht). Het slijpen en zagen van andere metalen boven roosters vermijd je best wel, omdat de vallende metaalsplinters zich op de roosters gaan vasthechten en er roestvlekken nalaten. Hier niet relevant, maar je ziet het zo vaak ... De roosters hier werden dan weer speciaal behandeld om weerstand te bieden aan de agressieve zeelucht. Daarom zijn de opranden van de goten, waar de roosters tussen klemmen, ook in inox uitgevoerd. En de kleurcoating, die ACO verzorgde, is inderdaad een extra designelement.’ 




Waarom die kleur? En wat is het nut van die volle afdekplaten in dezelfde kleur?

Marc Latruwe: ‘We kozen voor een kwalitatieve poedercoating in lichtgrijs RAL 7035, deze kleur sluit mooi aan bij de granietverharding. De kleurlijn trokken we inderdaad door in de kabelgoten, die we terugvinden op het voetpad van de Populierenlaan. Dit zijn eigenlijk dezelfde goten, maar met een volle traanplaat. De mobiele fonteinen en bloembakken, waarvan ik reeds sprak, zullen op deze lijn gepositioneerd worden. De toevoerleidingen zullen er veilig en droog in verborgen liggen. Eventueel water in de goot wordt afgevoerd. Op de plaatsen waar er een mobiele unit komt, nemen we een traanplaat weg en zo is de aansluiting snel gemaakt. Moeten de betonelementen even verdwijnen, voor een evenement of wat dan ook, dan zijn ze snel wegneembaar en de traanplaat gaat gewoon opnieuw dicht. Maar het is nu dus nog even wachten op de betonelementen.’

Er ligt nog een ander type afvoergoot met een meer discrete aanblik?

Reggy Dekeyser: ‘Ja, deze Multiline goten met inox opzetstukken zie je aan het speelplein en aan de trappenhal naar het zwembad toe. Je ziet ze door de fijne sleuf slechts heel discreet liggen, door toegangsluiken is het toch onderhoudsvriendelijk. Dit type afvoergoot ligt perfect op deze locatie binnen het project, als leuke overgang tussen de granieten verharding en de gele harsvloer die het speelplein afbakent.’
Marc Latruwe: ‘Met materialen spelen om tot een mooi geheel te komen, zo zie ik dat. En de afwatering zal ook gegarandeerd zijn. Producten en materialen moeten aldus samen functionaliteit en design bieden. Ze moeten ook duurzaam en veilig zijn, dan heb je de trefwoorden voor de inrichting van een modern marktplein.’

Bedankt heren.

Auteur: Raphaël Van Overstraeten, mei 2012.



NIEUW! ‘FREESTYLE’, ONTWERP ALS ARCHITECT UW EIGEN ROOSTER!

Vandaag kan u een eigen roosterdesign ontwerpen. Initialen, symbolen, namen of logo’s van gemeenten en bedrijven, ... ACO luistert graag naar uw wensen om te komen tot een gietijzeren rooster dat de identiteit van uw project accentueert! Kies voor ‘Freestyle’ met de Multiline afvoergoten als onderbouw. Beschikbaar voor 4 gootbreedten - 100, 150, 200 en 300 mm - tot een belastingsklasse D 400 kN. Het is een afwateringssysteem voor de publieke buitenomgeving dat de nodige functionele en esthetische functies vervult, ontwikkeld volgens EN 1433. ACO kijkt er wel op toe dat de inloopcapaciteit en de sterkte van de roosterstructuur gewaarborgd blijven! Nog één voorwaarde ... De productie vraagt minstens 200 stuks of 100 lopende meter, een relatief lage instap voor een eigen, exclusief rooster.

Uw rooster kan bovendien nog eens gecoat worden in een RAL-kleur naar keuze, zoals in Middelkerke!

 


[ Home | Producten | Service | Contact | Ons bedrijf | Sitemap | ACO Groep ]

© ACO Passavant NV
 
Gebruikte producten
 Multiline V100–500

 Freestyle